Recenzie: Blestemul câștigătorului de Marie Rutkoski

Synopsis:

Într-un imperiu care se desfată cu războaie și cu înrobirea celor învinși, Kestrel, fiica unui general, are doar două posibilități: să se înroleze în armată sau să se căsătorească. Dar lumea îi este dată peste cap atunci când își întâlnește sufletul-pereche – un sclav ai cărui ochi par să sfideze întreaga lume. Urmându-și instinctul, sfârșește prin a-l cumpăra pentru o sumă imensă de bani. Însă băiatul deține un secret, iar Kestrel află în curând că prețul pe care l-a plătit pentru o altă ființă umană e mult mai mare decât și-ar fi putut imagina.
“Blestemul câştigătorului îţi taie răsuflarea, e un triumf liric al cărţilor YA fantasy. Marie Rutkoski scrie cu o forţă extraordinară şi a creat o epopee de o frumuseţe temerară. E o carte care trebuie citită.”

Ann Aguirre

Herrani. Valorieni. Două popoare ce odată au trăit în pace și armonie. Două popoare ce erau egale. Două popoare ce în prezent nu mai sunt ce au fost. În urma Războiului Herran câștigat de valorieni, aceștia au pus stăpânire pe cetăți și i-au făcut pe herrani sclavi, furându-le nu doar locul pe care îl numeau „acasă”, ci și libertatea.

582Kestrel, fata generalului Trajan, are o pasiune pentru muzică, un obicei herran, iar acest fapt nu este privit cu ochi buni de către tatăl său, ea fiind de origine valoriană. Până împlinește 20 de ani, acesta trebuie să hotărască între a se înrola în armată (lucru pe care tatăl său și-l dorește foarte mult) și a se căsători, dar înrolarea în armată înseamnă renunțarea la muzică, singurul lucru ce o face să se simtă liberă.

„Muzica o făcea să se simtă ca și cum ar fi ținut o lampă ce arunca un nimb de lumină în jurul ei și, deși știa că existau oameni și responsabilități în beznă de dincolo, ea nu reușea să le vadă. Flacăra sentimentului dinăuntrul ei, de fiecare dată când cânta, o orbea într-un fel încântător.”

În timpul unei plimbări prin târg în compania prietenei sale, Jess, are loc o licitație la care ia parte. Un băiat herran este vândut drept sclav, lucru aparent obișnuit, dar privirea sfidătoare a băiatului este cea care o intrigă pe Kestrel, determinând-o să îl cumpere, ceea ce și reușește, însă plătește pentru el o sumă imensă de bani. Dar oare care este prețul unei vieți umane?

Trebuie să recunosc că am fost puțin sceptică la început în privința acestei cărți, deși multă lume era entuziasmată de apariție. Din fericire, am trecut peste acest sentiment și mi-am cumpărat-o (era și la reducere pe elefant.ro, bonus 😛 ). Mi-a plăcut foarte mult lumea creată de autoare, făcându-mă să mă gândesc la Evul Mediu, poporul herran reprezentând țăranii iar valorienii fiind nobilii. Autoarea se joacă cu cuvintele, folosindu-se de descriere pentru a fascina cititorul, fără a-l plictisi. Cartea are un ritm alert, astfel încât nu am putut-o lăsa din mână prea mult timp și mereu mă întorceam la ea pentru a mai citi măcar un capitol, o pagină sau chiar câteva cuvinte. Deși mi-am dorit să o citesc mai încet pentru a mă bucura de scriitura autoarei, mărturisesc că nu a fost cu putință 🙂 .

Personajele create de autoare sunt foarte bine conturate. Cartea este relatată din două perspective, ceea ce mi-a plăcut foarte mult, oferind oportunitatea de a vedea că orice alegere are consecințe. În primă fază o întâlnim pe Kestrel, fata generalului Trajan, un om foarte important în societate, despre care se spune că este cea mai bună luptătoare a imperiului. Dar aparențele sunt înșelătoare și nu toate poveștile sunt adevărate, însă ascund un sâmbure de adevăr. Kestrel luptă, însă arma sa nu este sabia, ci inteligența. Pe parcursul cărții putem observa cu ușurință evoluția lui Kestrel. Păcălește și este păcălită, suferă și creează durere și, cel mai important, câștigă pierzând. Frumoasă, curajoasă și puternică, aceasta comite greșeli, dar nu se lasă doborâtă de acestea, ci încearcă să le îndrepte. Într-un joc în care pionul devine regină, ea este prinsă la mijloc și este nevoită să facă o alegere ce o sfâșie pe dinăuntru. Când iubirea înseamnă rușine, iar datoria onoare ce ar trebui să faci?

„Kestrel vedea pagina albă, simțea durerea din plămâni, se uita la crengile negre ce se răsfirau și se gândea că așa își simțea și durerea, prinzând rădăcini și întinzându-și ramurile în trupul ei.”

Apoi îl întâlnim pe Arin, un băiat herran, căruia Războiul i-a luat tot ce iubea și i-a provocat răni ce vor fi mereu sângerânde. Fiind sclavul mai multor stăpâni, acesta a făcut tot ce a putut pentru a supraviețui, suportând durerea ce nu ezita să apară. Puternic, curajos și inteligent, acesta luptă pentru un scop nobil, încercând să potolească furia ce clocotește în interiorul său. Este oare un păcat să vrei să fii liber?

Am descoperit multe personaje interesante pe care aș dori să le amintesc măcar: Enai (acest personaj mi-a plăcut foarte mult și mi-a adus puțin aminte de Baghra din trilogia Grisha de Leigh Bardugo), Jess (legătura dintre ea și Kestrel este impresionantă), Ronan (câteodată iubirea poate fi considerată un păcat), generalul Trajan (aparențele sunt mai importante decât adevărul), Coțcarul (lăcomia are și ea un preț). Mi-au plăcut dialogurile dintre Arin și Kestrel, fiecare replică aruncând o provocare.

„- Știi să joci Mușcă și Înțeapă? a întrebat ea.

– Poate.

– Ori știi, ori nu știi.

– Nu contează dacă știu sau nu.

Kestrel a scos un sunet de exasperare.

– Pentru că…?

Dinții lui Arin au lucit în lumina mișcătoare a înserării.

– Pentru că nu ai vrea să joci împotriva mea.”

O carte pe care nu o voi uita prea curând, ce cucerește prin frumusețea sa, cu personaje impresionante ce continuă să lupte chiar și atunci când nu mai există nicio speranță. Feriți-vă de blestemul câștigătorului! 😉

„- Dacă voi câștiga, îți voi pune o întrebare și tu vei răspunde.

Ea s-a simțit cuprinsă de un fior de neliniște.

– Aș putea să mint. Oamenii mint tot timpul.