Recenzie: Jocurile foamei – Suzanne Collins

Synopsis:  Ai putea supraviețui în sălbăticie, de unul singur, când toți cei din jur fac tot ce pot ca să nu apuci dimineața următoare? Într-un viitor postapocaliptic, peste ruinele unui continent cunoscut odată ca America de Nord se întinde națiunea Panem. Ca simbol al puterii Capitoliului asupra celor douăsprezece districte conduse cu o mână de fier, în fiecare an este organizat un concurs sadic si sângeros – Jocurile Foamei. Douăzeci şi patru de adolescenți sunt răpiți de lângă familiile lor şi aruncați în lupta pe viață și pe moarte, televizată în direct şi urmărită cu frenezie. Doar unul dintre ei se va întoarce acasă faimos, bogat şi… viu. Cine va câștiga cursa nebună pentru supraviețuire?

Nu aș putea scrie o recenzie pentru această carte fără să menționez ce înseamnă pentru mine. Acum aproximativ trei ani și jumătate, în ziua de Crăciun, am făcut cunoștiință pentru prima dată cu minunatul univers al cărților Young Adult, prin intermediul acestei distopii care a rămas un etalon de necontestat pentru mine, o carte despre care voi vorbi mereu la superlativ, poate și puțin influențată de amintirile dragi pe care mi le aduce – într-adevăr, obiectivitatea nu e punctul meu forte 😀 . Când am început acest proiect, blogul Three Raven Feathers, am știut din primul moment că trebuie să recitesc seria care a declanșat totul, în semn de mulțumire pentru introducerea în lumea lecturii, obicei devenit acum un adevărat stil de viață.

Într-o lume transformată de dezastrele prin care a trecut, se naște o nouă țară, pe vechiul teritoriu al Americii de Nord – împărțită în 12 districte, fiecare specializat în o anumită industrie, și un Capitoliu, sediul conducerii și al oamenilor bogați. Pentru a le reaminti oamenilor simpli că orice încercare de revoltă va fi în zadar, deoarece Capitoliul este atotputernic, este organizată anual o competiție sângeroasă: un băiat și o fată sunt extraşi, prin intermediul unei tombole, din fiecare district și trimiși în arenă, unde se vor lupta până la moartea tuturor, cu excepția unuia, care va fi desemnat câștigător.434

„Copiii sunt luați din districtele noastre și obligați să se ucidă unii pe alții în timp ce noi îi privim – astfel ne reamintește Capitoliul că suntem întru totul la mila lui.”

Katniss Everdeen este cea care reprezintă Districtul 12 la această ediție a Jocurilor Foamei și îi promite surioarei ei mai mici, Prim, că va face tot posibilul pentru a câștiga, însă acest lucru se dovedește a fi mai greu decât pare întrucât arena nu este înțesată doar cu pericole și tributuri ce doresc să îți curme viața la tot pasul, ci și cu intrigi țesute de Capitoliu, pentru care țelul suprem este crearea unui adevărat spectacol televizat, cu atât mai distractiv pentru locuitorii acestuia cu cât este vărsat mai mult sânge.

Extrem de captivantă, deși este a doua oară când o citesc, această carte știe cu adevărat ce înseamnă suspansul și acțiunea – și cum să le folosească. Relatarea întâmplărilor la persoana întâi, din perspectiva lui Katniss, și lipsa descrierilor stufoase conferă cărții un ritm al acțiunii cu adevărat rapid, care nu te lasă să respiri – și nici să lași cartea din mână!

434Dezavantajul acestui tip de narațiune este caracterizarea destul de sumară a celorlaltor personaje, pe care le putem cunoaște doar din punctul de vedere al lui Katniss, însă eroina acestei cărți compensează cu vârf și îndesat acest neajuns. Puternică și curajoasă, Katniss luptă cu îndârjire în războiul dus între dorința de a își păstra umanitatea și cea de a supraviețui. Forțată să facă unele lucruri extreme pentru a se menține în viață, aceasta trece prin clipe de deznădejde, dar și prin momente în care refuză cu desăvârșire să se dea bătută în fața Capitoliului, folosindu-se din plin de viclenia, inteligența și intuiția ei.

„Până ce îmi dau seama cum vreau să joc cartea asta, aș face bine să mă port ca și cum aș ține lucrurile sub control. Să nu par surprinsă. Și, în nici un caz, confuză sau speriată. Nu, trebuie să fiu cu un pas înaintea jocului. Așa că ies din frunziș, apărând în plina lumină a zorilor, și mă opresc o clipă, dându-le camerelor timp să mă surprindă. Pe urmă, îmi las capul ușor pe-o parte și afișez un zâmbet atotcunoscător. Poftim! Lasă-i să-i descopere semnificația!”

Pe parcursul cărții am descoperit treptat o protagonistă care, din punctul meu de vedere, este poate cel mai important atu al acestei cărți. O luptătoare independentă, care comite și greșeli, care este umană, căreia îi este frică, dar care știe ce vrea și știe să facă sacrificii pentru a obține siguranța și bunăstarea persoanelor pe care le iubește.

„Nu mă puteam întoarce acasă. Fiindcă acolo se găseau mama, cu ochii ei apatici, și surioara mea, cu obrajii supți și buzele crăpate. Nu puteam intra cu mâinile goale și fără urmă de speranță în camera unde fumega un foc din ramuri umede”

Pe lângă mama și sora ei, mentorul Haymitch, stilistul Cinna, Effie și alții, alte două personaje importante sunt doi băieți din Districtul 12 (nu dau nume, desigur 😉 ) față de care Katniss are anumite datorii ce nu par ușor de compensat și unele sentimente ce nu pot fi ignorate, însă eroina noastră este prea ocupată cu lupta pentru supraviețuire pentru a se gândi în mod serios la acest lucru. Deși unii îi numesc pe cei trei membri ai unui triunghi amoros, susținând chiar că acesta ar ştirbi din frumusețea cărții, din punctul meu de vedere nimic nu a părut forțat, lucrurile au venit de la sine și, deși au fost unele momente când Katniss se afla într-o stare de confuzie totală datorată sentimentelor conflictuale, acestea nu au afectat acțiunea într-un mod negativ, cel puțin pentru mine.

Melancolie sau nu, eu una nu m-am putut abține să nu îi ofer acestei minunate cărți nota maximă și nu mă voi abține nici din a o vă recomanda din tot sufletul – dacă mai este cineva care nu a citit-o 😉 .

„Jocuri ale Foamei fericite! Și fie sorții întotdeauna de partea voastră!”

5/5

Cea mai reprezentativă melodie din coloana sonoră a filmului: